November 13, 2014

Kematian Pelik Didunia

1. Meninggal kerana berniat menggapai bayangan bulan di air

Penyair Cina Li Po (abad VII-VIII Masehi) merupakan penyair terkenal yang suka minum arak.Suatu ketika dia sedang mabuk waktu naik perahu melalui sungai Yangtze. Dia melihat bayangan bulan di air. Kerana mabuk, dia berusaha mencapai bayangan itu untuk memeluknya, namun gagal. Akhirnya dia jatuh ke air dan tenggelam.


2. Meninggal kerana janggut

Hans Steininger merupakan orang Austria yang terkenal kerana janggutnya yang terpanjang di dunia. Panjangnya sekitar 140 cm.Pada suatu hari di tahun 1567,terjadi kebakaran yang mengharuskan semua orang lari.Beliau lupa mengikat janggutnya yang panjang.Kerana terburu-buru,dia terpijak janggutnya sendiri dan terjatuh. Lehernya patah dan dia pun mati.


3. Meninggal kerana menahan buang air kecil

Tycho Brahe (1546-1601) adalah seorang ahli astronomi. Pada tahun 1601, dia sedang menghadiri jamuan makan besar , di Praha (sekarang czechoslovakia).Dalam majlis tersebut jika tetamu membuang air semasa majlis berlangsung is merupakan perbuatan yang tidak sopan . Akibatnya beliau terpaksa menahan buang air kecil selama majlis itu berjalan .Terjadilah infeksi (sistitis) yang parah. Beliau meninggal 11 hari kemudian.


4. Meninggal kerana tongkat konduktor

Jean Baptiste Lully merupakan konduktor yang memimpin orkestra untuk merayakan kesembuhan Louis XIV dari sakitnya pada tahun 1687. Kerana terlalu bersemangat,dia menjatuhkan tongkat konduktor tepat pada ibu jari kakinya.Berlaku luka yang teruk (infeksi dengan nanah) dan diikuti (pembusukan).Lully menolak untuk memotong ibu jari kaki ,dan akhirnya dia pun mati kerana kuman yang merebak ke seluruh tubuh.



5. Meninggal kerana lidah tergigit

Allan Pinkerton (1819-1884) adalah seorang agen detektif yang terkenal dengan syarikat 'Agency Pinkerton detective'nya.Suatu hari dia sedang berjalan di kaki lima.Dia tergelincir.Tidak sengaja lidahnya tergigit,dan terjadilah infeksi yang kemudian membunuhnya.



6. Meninggal kerana menendang peti

Serupa dengan Lully,tapi ini terjadi di awal abad 20 pada Jack Daniel,seorang pengusaha whiskey terkenal dari Tennessee,Amerika Syarikat.Pada waktu subuh dia ingin membuka salah satu peti,namun dia terlupa nombor rahsianya.Dia mengamuk dan menendang peti tersebut.Salah satu jarinya terluka,meradang (infeksi),dan akhirnya membunuhnya.

.

7. Meninggal kerana payung terjun gagal mengembang

Pada tahun 1912 Franz Reichelt mendakwa dirinya berhasil membuat jaket berparasut.Suatu penemuan baru.Dia ingin mencubanya dengan melompat dari puncak menara Eiffel.Sebelum itu dia merancang memakai patung,namun akhirnya tidak jadi.Dia memutuskan memakai sendiri jaket tersebut.Ternyata,seperti yang dirisaukan ramai orang,jaket itu tidak berfungsi dan dia pun mati.



8. Meninggal setelah diracun,ditembak 4 kali,dipukul dan akhirnya ditenggelamkan

Grigori Rasputin (1869-1916) mula-mula diracun dengan sianida.Dosnya membolehkan untuk membunuh 10 orang.Tapi kerana diketahui kemudian bahawa sianidanya sudah rosak oleh pemanasan makanan,dia tidak mati.Lalu dia ditembak dari belakang oleh Felix Yusupov dan kawan-kawannya.Dia tidak mati juga.Dia ditembak lagi 3 kali,tapi tidak mati juga.Akhirnya Rasputih dipukul dengan tongkat dan akhirnya ditenggelamkan ke Sungai Neva yang dingin.Dari hasil autopsi,sebab kematian sebenarnya adalah tenggelam.


9. Meninggal kerana bola besbol

Ray Chapman (1891-1920) dikenali sebagai satu-satunya pemain yang mati dalam pertandingan besbol.Dia mati kerana kepalanya terkena balingan bola dari Carl Mays.Pada saat itu,bola besbol dilumuri tanah oleh pembaling bola sebelum dibaling,untuk mempersulit lawan melihat bolanya
Comments
0 Comments

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...